Wikia

Škoda
03 T
Poříčí lijn5 03T
Een Škoda 03 T tram in Brno
Aantal: 48 eenrichtingwagens
Fabrikant: Škoda
Bouwjaar: 1998
Lengte: 20.090 mm
Breedte: 2.460 mm
Massa: 24,2 t
Topsnelheid: 70 km/h
Vermogen: 4×85 kW = 340 kW
4×90 kW = 360 kW
Type: Eenrichting motorwagen
Zitplaatsen: 42
Staanplaatsen: 113

De Škoda 03 T is een driedelige lagevloertram van de Tsjechische tramfabrikant Škoda. In Tsjechië is de tram ook bekend onder de naam Škoda Astra en Škoda Anitra (in Brno).

Dit tramtype werd in 1998 voor het eerst ingezet. Prototype's reden reeds tijdens de jaarwisseling.

ConstructieEdit

Dit model is een driedelige vierassige eenrichtingwagen, met gedeeltelijk lagevloer delen. Aan de rechtse voertuigzijde bevinden zich vier deuren; het middendeel heeft een dubbele deur, de kop- en eindbak hebben allebei een enkele deur.

De middenbak is tussen de twee eindbakken opgehangen. De bodem bevindt zich in deze bak op 350mm boven de rails. De beide andere bakken hebben een vloerhoogte van 780mm. De electrische installatie is op het dak geïnstalleerd. Deze installatie is in staat om energie aan het net terug te voeren. De energie wordt geregeld met IGBT-Transistoren.

PrototypesEdit

In 1997 werden twee prototypes gefabriceerd. Oorspronkelijk was het de bedoeling dat ze op het net van Plzeň zouden worden uitgetest. Maar omdat ook het trambedrijf in Ostrava twee trams bestelde werd één van de twee prototypes aan het einde van 1997 naar Ostrava vervoerd. Vanaf april 1998 werd de tram, met nummer 1201, in het personenvervoer ingezet en begin september, nadat de eerste twee serietrams waren afgeleverd, weer teruggebracht naar Plzeň. Hier kreeg deze het nummer 300 en is sinds oktober 1998 in dienst.

Het andere prototype is sinds 1998 in Plzeň in dienst. Hier werden onder andere meetritten mee gemaakt die noodzakelijk waren voor de toelating in de reizigersdienst.

Tussen 1997 en 2005 werden in totaal 48 van deze trams gefabriceerd. Deze zijn uitsluitend in Tsjechië in dienst.

BouwseriesEdit

Trams van het model 03 T werden in totaal in zeven series gebouwd:

Flag of the Czech Republic Škoda

Astra/Anitra: 03 T
Elektra: 05 T · 06 T · 10 T · 13 T · 14 T · 16 T · 19 T
ForCity: 15 T · 26 T · 28 T · 29 T · 30 T

Externe linksEdit