Wikia

Tram Wiki

Allan

20.099pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share
Allan
Allan.jpg
Opgericht: 1839
Gesloten: 1959
Spangen lijn 16 en 10.jpg
Twee Allan trams op de lijnen 16 en 10 in Spangen
041 - 240455 - Aelbrechtsplein.jpg
Een Allan tram op lijn 1 op het Aelbrechtsplein

Allan & Co´s Koninklijke Nederlandsche Fabrieken van Meubelen en Spoorwegmaterieel N.V. was een Nederlandse fabriek van rollend materieel, gevestigd in Rotterdam.

Het bedrijf werd opgericht in 1839 en begon als meubelfabriek. Voorts werden ook scheepsbetimmeringen gemaakt.

Vanaf 1902 werden ook (houten) tramrijtuigen geproduceerd. Vooral veel stoomtrambedrijven behoorden tot de afnemers. Vanaf 1906 werden ook electrische trams gebouwd. De grootste afnemer werd de RETM en, later, de RET).

In 1910 vonden de eerste leveranties plaats van spoorwegrijtuigen. Zowel naar de spoorwegen in Nederland als in Nederlands-Indië werd veel materieel geleverd. Ook buitenlandse spoorwegmaatschappijen waren afnemers. Voorts werden tussen 1925 en 1950 ook autobussen geproduceerd.

Na de Tweede Wereldoorlog werd nog materieel geleverd aan de RET (Allan-tramstellen van 1948-’51), de Nederlandsche Spoorwegen (postrijtuigen, treinstellen mat '46, dieselelectrische rijtuigen 'Blauwe Engelen', Hondekoptreinstellen en diesellocomotieven (NS 2200). Tot de bekendste afnemers in Europa behoorden de Portugese spoorwegen, die een serie rijtuigen, gelijkend op de Blauwe Engelen, afnam.

De productie werd gestaakt in 1959. Het terrein en de gebouwen aan de Kleiweg in Rotterdam werden in 1960 door de RET in gebruik genomen als Centrale Werkplaats.

Around Wikia's network

Random Wiki