Wikia

Tram Wiki

Alstom

20.099pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share
Alstom
Alstom.png
Opgericht: 1928
KP6278088Blaak 2014.jpg
Een Citadis tram in Rotterdam
Lemans2.jpg
Een Citadis tram in Le Mans
GTT Cityway.jpg
Een CityWay tram in Torino
RegioCitadis Ternoot.jpg
Een Alstom RegioCitadis van RandstadRail in Den Haag

Alstom is een groot concern dat vooral actief is op het gebied van energie en transport. Het hoofdkantoor staat in Paris. In het jaar 2003/2004 behaalde Alstom een jaaromzet van 21,4 miljard euro. Bij het bedrijf zijn 75.000 mensen actief in ongeveer 70 landen. In juli 2004 heeft de Franse staat een belang van 18,5% in Alstom verworven om het noodlijdende bedrijf met een totale schuld van 5 miljard euro te steunen. In ruil daarvoor zal Alstom bedrijfsonderdelen moeten afstoten om de omzet te verkleinen.

ALSTOM heeft onder andere de Duitse rollendmaterieelfabrikant Linke-Hofmann-Busch Salzgitter overgenomen. Leveranciers van electrische en electronische systemen als ACEC uit Charleroi (België) en Holec uit Ridderkerk (Nederland) zijn eveneens door Alstom overgenomen.

Oorspronkelijk heette het bedrijf Alsthom (sinds 1989 GEC-Alsthom). De naam Alsthom is afgeleid van de Franse regio Alsace (Elzas) en de achternaam van Elihu Thomson, de oprichter van veel electronicabedrijven in de Verenigde Staten, Frankrijk en Groot Brittannië.

Omdat Engelstaligen een afwijkende uitspraak hebben voor de lettercombinatie 'th' is, om verwarring over de uitspraak te voorkomen, de naam in 1998 gewijzigd in Alstom.

Bekende Alstom-productenEdit

Flag of France.png Alstom

Citadis · CityWay · RegioCitadis · Tramway Français Standard · T2000 · NGd99 · ST14

Externe linksEdit

Around Wikia's network

Random Wiki