Wikia

Tram Wiki

Citadis

20.099pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share
Alstom
Citadis
Tramway Mulhouse 1.JPG
Een Citadis in Mulhouse
Aantal: 1039
Fabrikant: Alstom
Bouwjaar: 1999-
Type: Eénrichting motorwagen
Tweerichting motorwagen

De Citadis is een lagevloertram van ALSTOM Transport, die in meerdere Europese steden rondrijdt, waaronder Den Haag, Rotterdam, Paris, Orléans, Lyon, Grenoble, Melbourne, Mulhouse, Strasbourg, Barcelona, Dublin, Valenciennes en Montpellier.

In tegenstelling tot de Combino van Siemens, is de Citadis geen standaard-product maar een aantal (totaal) verschillende trams die tot dezelfde familie behoren. Het principe van de rijtuigbak-constructie, met uitzondering van de RegioCitadis, is echter wel in alle gevallen identiek. De Citadis-trams worden gebouwd met een gedeeltelijk lage vloer (xx1-serie) of een 100% lage vloer (xx2-serie). Alstom heeft voor bijna elke stad een andere kopvorm ontwikkeld. Tevens is er een onderscheid tussen trams met vlakke zijkanten (Rotterdam, Melbourne) en de meer algemene ronde zijkanten.

Citadis trams zijn rijtuigen met meerdere geledingen, die als types 202, 301, 302, 401, 402 en 403 gebouwd worden met twee tot zeven rijtuigbakken. Ze zijn voor snelheden tot 70 km/h toegelaten. Het meeste gebouwde type is het model 302, deze neemt bijna alleen al 50% van de bestellingen voor zijn rekening.

Voor de tram in Bordeaux werden vanaf 2003 rijtuigen van de serie 302 en 402 ontwikkeld voor het gebruik zonder bovenleiding, maar met het APS-systeem. Soortgelijke rijtuigen komen ook in Angers, Reims en Orléans in dienst.

Type Beschrijving Lagevloerdeel In dienst in
202 Driedelig 100% Melbourne
301 Driedelig 70% Montpellier, Orléans, Dublin
302 Vijfdelig 100% Barcelona, Bordeaux, Buenos Aires, Le Mans, Lyon, Madrid, Montpellier, Mulhouse, Murcia, Nice, Paris, Reims, Rotterdam, Valenciennes
401 Vijfdelig 70% Dublin, Montpellier
402 Zevendelig 100% Bordeaux, Dubai, Grenoble, Paris
403 Zevendelig 100% Strasbourg

Regio-CitadisEdit

Alstom bouwt ook de RegioCitadis. Dit is een sneltram met een 70% lage vloer en een breedte van 2,65 m.

Flag of France.png Alstom

Citadis · CityWay · RegioCitadis · Tramway Français Standard · T2000 · NGd99 · ST14

Externe linksEdit

Around Wikia's network

Random Wiki