Wikia

Tram Wiki

Groningen

20.099pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share
Flag of the Netherlands.png Groningen
Logo-regiotram.png
Eerste tram:  1 maart 1910
Laatste tram:  13 december 1949
Spoorbreedte: 1.000 mm
Aantal lijnen: 5
Netlengte: 18 km

Op 1 maart 1906 werd te Groningen de Gemeentetram Groningen (GTG) opgericht. Dit nieuwe gemeentebedrijf nam op deze datum het bestaande trambedrijf over, de 'Société Anonyme Belge des Tramways de Groningen et de la Province' (TGP) gevestigd te Brussel. Dit bedrijf was op zijn beurt opgericht op 8 mei 1880 en exploiteerde bij overname drie paardentramlijnen in de stad Groningen. Tot 1910 werd de paardentractie gehandhaafd, waarna deze door de electrische tram werd vervangen. De GTG reed op meterspoor.

Op 1 maart 1910 opende de GTG de eerste twee tramlijnen. Lijn 1 reed de route Noorderstation · Grote Markt · Heereweg, lijn 3 ging de verbinding verzorgen van de Grote Markt naar het Hoofdstation.

Een maand later, op 1 april 1910, kwam er een derde lijn bij, lijn 2 van de Kraneweg via het A-Kerkhof en Grote Markt naar de Oostersingel. Een vierde tramlijn, lijn 4, verscheen op 1 juni 1915 en ging de verbinding verzorgen van de Grote Markt naar de Veemarkt.

Het lijnennet van de GTG werd in 1921 gecompleteerd met de buitenlijn, lijn 5, die de Grote Markt via de Heereweg ging verbinden met Haren, Glimmen en station De Punt. Hiermee kwam de electrische tram nog een klein stukje in de provincie Drenthe. Deze lijn werd in fasen geopend tussen 20 april en 1 oktober 1921. Het net had nu een lengte van 18 km.

Zes jaar later, in 1927, werd lijn 2 vervangen door de eerste trolleybus van Nederland, die reed van de Grote Markt naar de Kraneweg. Deze werd toen nog niet zo genoemd maar was 'een tram zonder rails'. Het oostelijke deel van lijn 2 naar de Oostersingel werd opgeheven. In 1928 werd ook de route van lijn 4 opgenomen in trolleybuslijn 2 die toen ging doorrijden naar de Meeuwerderweg. De proef beviel blijkbaar goed, want deze eerste trolleybuslijn bleef bestaan tot 1965. Later werden ook de lijnen 1 en 3 hierdoor vervangen.

Buitenlijn 5 werd opgeheven omdat het steeds drukker wordende verkeer op de Rijksstraatweg een probleem ging vormen. De tram reed hier enkelsporig aan de kant van de weg, met enkele wisselplaatsen. Rijkswaterstaat wilde van de tram af en zo kwam op 1 augustus 1939 een einde aan de tram naar Haren. Wel bleven er nog trams rijden tot aan de gemeentegrens bij de Esserweg. Het nog maar 18 jaar oude trammaterieel werd, op twee motorwagens na, gesloopt. Het vervoer naar Haren werd overgenomen door bussen.

Lijn 1 was tegelijk met lijn 5 ook opgeheven, maar keerde na het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog in mei 1940 terug. De sporen van lijn 5 waren toen al opgebroken. Lijn 3 was gaan doorrijden naar het Noorderstation. De overgebleven twee tramlijnen bleven, met een onderbreking van enkele maanden in de winter 1944-1945, in dienst tot 13 december 1949. Toen werden ook lijn 1 (Noorderstation / Grote Markt · Heereweg / Esserweg) en lijn 3 (Noorderstation / Grote Markt · Hoofdstation) door trolleybussen vervangen. Het bedrijf ging verder als Gemeentelijk Vervoerbedrijf Groningen (GVG).

TramlijnenEdit

De nieuwe Groninger tram Edit

Inmiddels zijn er sinds 2006 in de stad Groningen plannen voor een tram of lightrail-verbinding, een verre opvolger van de vroegere Groningse trams.

De eerste studie werd in februari 2005 gepresenteerd. De eerste lijn (van Hoofdstation naar Zernike sciencepark) moet in 2014 gereed zijn. Deze lijn zal 5,7 km en zal elf haltes hebben. Later moeten nog twee tramlijnen komen.

Er is voorlopig één tramlijn in ontwerp voor de stad Groningen, te realiseren tussen 2010 en 2014: Hoofdstation · Zuiderdiep · Oosterstraat · Grote Markt · Boterdiep · Korreweg · Station Groningen Noord · Winkelcentrum Selwerd · Winkelcentrum Paddepoel · Ringweg · Zernike campus · Zernike sciencepark

Een tweede tramlijn wordt na lijn 1 aangelegd, en verbindt het Hoofdstation via het Centrum en het UMCG met Transferium Kardinge. Hoe deze route precies gaat lopen, is nog niet bekend.

MaterieelEdit

Flag of the Netherlands.png Groningen 40px

Voormalige tramlijnen: 1 · 2 · 3 · 4 · 5

Eindpunten:

Overige locaties:

Externe linksEdit

  • Flag of the Netherlands.png -

Around Wikia's network

Random Wiki