Wikia

Linke-Hofmann-Busch
LHB logo.jpg
Opgericht: 1839
Gesloten: 1998 (opgegaan in Alstom)
WilhelmsburgLijn2.JPG
Een V6E tram in Hamburg
797 op lijn 4.jpg
Een 9G tram in Amsterdam
HEAG 9867 bahnhof 100 0911.jpg
Een ST13 tram in Darmstadt
Würzburg Neubaustr. 2 28.07.2007.JPG
Een LHB tram in Würzburg
Trondheim Strassenbahn.jpg
Een LHB tram in Trondheim

Linke-Hofmann-Busch is een voormalige fabrikant van trams. In 1998 ging het in het Alstom-concern op en heet sindsdien Alsom-LHB GmbH. In deze vestigingen worden nog steeds trams gebouwd, zoals de RegioCitadis.

GeschiedenisEdit

In 1839 werd de Wagenbauanstalt Gottfried Linke door Gottfried Linke in Breslau (nu Wrocław) opgericht. Hij kreeg de opdracht om 100 goederenwagens te bouwen voor de lokale spoorwegen. In 1858 werden de werkplaatsen naar de buitenrand van de stad verplaatst.

Na de dood van Gottfried, op 28 februari 1867, namen zijn zoons het bedrijf over en zetten zij het bedrijf voort onder de naam G. Linkes Söhne, Waggonfabrik, Breslau. Hierna groeide het bedrijf zeer snel. In 1889 verliet de 120.000e wagon het fabrieksterrein. In 1897 gaat wordt het bedrijf een NV en worden de werkplaatsen van de firma Linke overgenomen.

Vanaf 1900 worden in de nieuwe werkplaatsen locomotieven gebouwd. Op de Wereldtentoonstelling van dat jaar in Paris ontvangt het bedrijf de Grand Prix. Ook op de Wereldtentoonstelling van 1906 in Milano wordt het bedrijf met een prijs onderscheiden. Twee andere prijzen worden in 1910 gewonnen op een internationale tentoonstelling van spoorwegmaterieel in Buenos Aires en de Wereldtentoonstelling in Brussel. Ook wordt in 1911 een prijs gewonnen in Torino. De firma groeit ondertussen groter, in 1912 gaat het bedrijf samen met de Waggonfabrik Gebr. Hofmann & Co. Aktiengesellschaft, Breslau, waardoor het bedrijf vanaf dat moment Linke-Hofmann-Werke heet. In 1928 fuseert het bedrijf nogmaals met een ander bedrijf, de Waggonbau- und Maschinenfabrik Busch in Bautzen, zodat de naam nu Linke-Hofmann-Busch AG wordt.

Na de Tweede Wereldoorlog gingen de fabrieken in Breslau en Bautzen verloren, aangezien deze in Polen, respectievelijk de DDR kwamen te liggen. Vanaf 1958 ging het bedrijf verder onder de oude traditionele naam Linke-Hofmann-Busch GmbH. De fabriek in Breslau noemde zichzelf sinds 1953 PAFAWAG en werd in 2001 door Bombardier overgenomen. De fabriek in Bautzen ging vanaf 1953 verder onder de naam LOWA en vanaf 1990 als Deutsche Waggonbau AG, dat sinds 1998 eveneens onderdeel is van Bombardier. Op 1 oktober 1989 werd de moedermaatschappij, Salzgitter AG door Preussag AG overgenomen. Na de val van de muur werden met bedrijven in de voormalige DDR overeenkomsten gesloten, onder meer met de VEB Kombinat Schienenfahrzeugbau der DDR, waartoe ook de voormalige Busch fabriek in Bautzen behoort.

In 1994 verkoopt Preussag AG 51% van de aandelen van Linke-Hofmann-Busch aan Alstom. In 1997 neemt Alstom ook de resterende 49% over. Linke-Hofmann-Busch gaat vanaf die dag verder onder de naam Alstom LHB GmbH, met het hoofdkantoor in Paris.

Flag of Germany.png Linke-Hofmann-Busch
ST13 · SB9 · TW2000 · TW6000 · P86 · GT-E · GT-N · 8G · 9G · 10G · V6 · V6E · V7 · V7E

Externe linksEdit

Around Wikia's network

Random Wiki