Wikia

Tram Wiki

Normaalspoor

20.099pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share

Met normaalspoor bedoelt men bij tramtramwegen een spoorbreedte van 4 Engelse voet en 8½ inch of 1.435 millimeter. Dit is in de meeste Europese landen de meest voorkomende spoorbreedte. Deze spoorbreedte gaat terug tot houten sporen die in de Engelse mijnbouw werden gebruikt om de wagens te geleiden. George Stephenson gebruikte dezelfde spoorbreedte toen hij in 1825 de spoorlijn Stockton · Darlington opende. Sindsdien is deze spoorwijdte uitgegroeid tot een soort standaard voor spoorwegen, eerst in Engeland, later ook elders in Europa, waar eerst nog verschillende maten breedspoor zijn gebruikt. In enkele landen, waaronder in Spanje, Portugal en Rusland wordt nog steeds breedspoor gebruikt.

In Nederland zijn tegenwoordig alle metro- en tramlijnen uitsluitend op normaalspoor in gebruik (afgezien van museumlijnen), in België rijden met name trams nog op smalspoor (meterspoor).

TolerantiesEdit

Door slijtage is een spoor zelden exact 1.435mm breed. Ook wordt er in bochten met kleine straal spoorverbreding toegepast om de slijtage van het bovenbeen terug te dringen alsook de krachten die er op uitgeoefend worden te beperken. (Deze zouden anders een kanteling van de rail kunnen veroorzaken.)

Around Wikia's network

Random Wiki