Wikia

Flag of the Netherlands RET
RET
Hoofdvestiging: Rotterdam
Actief: 1927-heden
(in 2007 verzelfstandigd)
021 - 170404 - Wilhelminaplein
De Snerttram op het Wilhelminaplein
Citadis Buiten
Een Alstom Citadis tram op het eindpunt Beverwaard van lijn 20
001 - 170404 - Eindpunt Molenlaan
Twee DUEWAG ZGT trams op het eindpunt Molenlaan van lijn 4

De Rotterdamse Elektrische Tram (RET) is een Nederlands vervoerbedrijf dat actief is in het stadsvervoer in en om de stad Rotterdam. Het openbaar vervoer wordt uitgevoerd per tram, bus, metro en veerboot. De opdrachtgever is Stadsregio Rotterdam (SRR).

AlgemeenEdit

De RET verzorgt het bus- en tramvervoer in Rotterdam, Schiedam, Vlaardingen, Capelle aan den IJssel, Poortugaal en Rhoon. Daarnaast de tramlijn naar Barendrecht, de metro naar Spijkenisse, de RandstadRail-lijn naar Berkel en Rodenrijs, Pijnacker, Nootdorp, Leidschendam,Voorburg en Den Haag, en een buslijn naar Delft en Spijkenisse. In totaal zijn dit 40 buslijnen met 238 bussen, 9 tramlijnen met 118 trams en 5 metro / sneltramlijnen met 152 metrotreinen. In het gebied vervoert de RET vervoert jaarlijks 185,7 miljoen reizigers (38,7 miljoen per bus, 59,9 miljoen per tram en 87,1 miljoen per metro).

Ook exploiteert men de Fast Ferry "De Nieuwe Prins" tussen Hoek van Holland en de Maasvlakte.

GeschiedenisEdit

In 1878 werd de Rotterdamsche Tramweg Maatschappij (RTM) opgericht. De eerste paardentram in Rotterdam reed in 1879. Later reden er ook stoomtrams in en om de nog niet uitgebreide stad.

Met de invoering van de electrische tram werd de naam in 1904 veranderd in Rotterdamsche Electrische Tramweg Maatschappij (RETM). Op 18 september 1905 nam de RETM de eerste elektrische tramlijn in gebruik, lijn 1 Honingerdijk – Beurs – Park. In 1906 kwamen er nog vijf lijnen bij. In 1907 en 1908 werden er nog vier lijnen in gebruik genomen.

De RETM heeft na enkele jaren onderhandelen het trambedrijf aan de gemeente overgedragen. Op 4 april 1927 valt het Raadsbesluit en op 15 oktober van dat jaar wordt de RETM een gemeentelijk vervoerbedrijf en krijgt het de naam RET, de 1903 werknemers komen in dienst van de gemeente.

Het maximum aantal lijnen werd bereikt in 1930 toen de Rotterdamse tram 25 lijnen had. De rijtuigen waren in het begin donkerblauw, later crème en vanaf de jaren '30 okergeel. In deze jaren verzorgde de RET uitsluitend het vervoer van en naar de Zuid-Hollandse en Zeeuwse eilanden.

ModerniseringEdit

Tussen 1929 en 1931 kwamen 170 moderne vierassige motorwagens en 20 bijwagens in dienst in de nieuwe okergele kleur. Deze trams behoorden toen tot het modernste trammaterieel van Europa. Tot in de jaren zestig vormden deze trams de ruggengraat van het Rotterdamse trambedrijf. Na de Tweede Wereldoorlog kwamen in een modernere versie er nog eens 36 vierassige motorwagens en 36 bijwagens bij. In de jaren vijftig kwamen er 15 vierassige en 14 gelede Zwitserse lichtgewicht rijtuigen.In de jaren zestig kwamen er 95 nieuwe gelede trams in dienst waarvan 36 dubbelgeleed die de plaats van de vierassers innamen.In 1975 werden 24 enkelgelede trams dubbelgeleed.

In de jaren '80 werden 100 nieuwe gelede trams in openbaar-vervoer geel afgeleverd waarvan 50 stuks met gebruik making van draaistellen en onderdelen van oude gelede trams.In de jaren '90 werden voor de huiskleur de Rotterdamse kleuren groen en wit ingevoerd (later vervangen door groen en zilver). Vanaf 2002 kwamen er 60 nieuwe lagevloertrams van het type Citadis.

Bus en metroEdit

In 1904 is de voorloper van de RET begonnen met de eerste buslijnen, in 1968 kwam daar de Rotterdamse metro bij.

De stichting RoMeO houdt zich bezig met de geschiedenis van het openbaar vervoer in Rotterdam en beheert twee musea en onderhoudt historische bussen, trams en één metro.

Verzelfstandiging Edit

Na bijna 80 jaar onderdeel te hebben uitgemaakt van de gemeente Rotterdam, is de RET vanaf 1 januari 2007 een verzelfstandigd bedrijf. Vanaf die datum is de RET een naamloze vennootschap, "RET N.V.", waarvan het eigendom berust bij de gemeente Rotterdam. Daarnaast worden de besloten vennootschappen "RET Infrastructuur B.V." voor het beheer van de infrastructuur (rails, bovenleiding, stations, etc.) en "RET Materieel B.V." voor het beheer van alle voertuigen (metro's, trams, bussen, etc.) opgericht. RET Materieel wordt een dochteronderneming van de RET N.V., terwijl RET Infrastructuur een gemeentelijke dienst blijft.

Op 29 december 2006 tekenden burgemeester Opstelten en algemeen directeur Peters van de RET daarvoor op het stadhuis de benodigde overeenkomsten. De verzelfstandiging is nodig om mee te kunnen doen met toekomstige openbare aanbestedingen van het openbaar vervoer in de grote steden. De RET blijft het openbaar vervoer in Rotterdam en omgeving verzorgen, maar onder een andere juridische constructie, de N.V. De gemeente Rotterdam is vanaf 1 januari 2007 eigenaar en 100% aandeelhouder van de RET N.V.

In juli 2008 heeft de Stadsregio Rotterdam bekend gemaakt dat het de aandelen RET over zal nemen van de gemeente Rotterdam. Hierdoor kan de concessie Bus Rotterdam onderhands worden gegund aan de RET, dit is alleen mogelijk als de opdrachtgever ook eigenaar is van het bedrijf. De nieuwe concessie loopt van december 2008 tot december 2011.

Dienstregeling Edit

  • Met een "op tijd"-marge van -30 en +180 seconden van de vertrektijd bij de halte rijdt 30% van de bussen te vroeg en 20% te laat.
  • Met een "op tijd"-marge van -30 en +120 seconden van de vertrektijd bij de halte rijdt 20% van de trams te vroeg en 40% te laat.
  • Bij de metro is 12% te laat, te vroeg rijden is hier niet mogelijk omdat de spoorbeveiliging hier enkele jaren geleden voor is aangepast.
  • De beginpunt punctualiteit is bij bus en tram circa 75% en bij de metro 92% binnen de marge. Bij het beginpunt wordt dezelfde marge toegepast als bij de haltetijden, mogelijk vertrekken veel meer ritten net binnen de marge, waardoor ze onderweg dus geen speling meer hebben om vertragingen op te vangen.

Zie ookEdit

Externe linksEdit

Flag of the Netherlands Nederlandse openbaar vervoer bedrijven

Huidige bedrijven: Amsterdam GVB GVB (Amsterdam) · HTM HTM (Den Haag) · RET RET (Rotterdam) · UOV U-OV (Utrecht)

Voormalige bedrijven: 20px GTA (Amsterdam) NTM Nederlandsche Tramweg Maatschappij · RETM RETM (Rotterdam) · RTM RTM (Rotterdam)

Museum bedrijven: Tramlijn Nederlands Openluchtmuseum

Around Wikia's network

Random Wiki