Wikia

Flag of the Netherlands RETM
RETM
Hoofdvestiging: Rotterdam
Actief: 7 april 1904-1927 (overgegaan in RET)
RETM 1910
Het lijnennet van de RETM in 1910

De N.V. Rotterdamsche Electrische Tramweg Maatschappij (RETM) is op 7 april 1904 opgericht met als doel het verzorgen van tramvervoer met electrische trams in Rotterdam. De RETM richtte zich op het stadsvervoer in Rotterdam, terwijl de Rotterdamsche Tramweg Maatschappij zich richtte op het tramvervoer naar de Zuid-Hollandse Eilanden en Zeeland. De RETM kwam tot stand met Belgisch kapitaal.

GeschiedenisEdit

Op 18 september 1905 nam de RETM de eerste electrische tramlijn in gebruik: lijn 1 van de Honingerdijk in Kralingen via de Beurs naar de Westerlaan bij het Park. De aanleg van tramlijnen werd voortvarend ter hand genomen: in 1910 had de RETM 10 tramlijnen en bediende daarmee alle wijken van de stad.

In de jaren twintig kwamen in Rotterdam de 'wilde busdiensten' op. Zij beconcurreerden elkaar en de RETM hevig. Een en ander kwam de kwaliteit van het openbaar vervoer in Rotterdam niet ten goede. In 1927 nam de gemeente Rotterdam de RETM over. De RETM ging verder als gemeentelijk vervoerbedrijf Rotterdamsche Electrische Tram en ging ook busdiensten exploiteren.

Flag of the Netherlands Nederlandse openbaar vervoer bedrijven

Huidige bedrijven: Amsterdam GVB GVB (Amsterdam) · HTM HTM (Den Haag) · RET RET (Rotterdam) · UOV U-OV (Utrecht)

Voormalige bedrijven: 20px GTA (Amsterdam) NTM Nederlandsche Tramweg Maatschappij · RETM RETM (Rotterdam) · RTM RTM (Rotterdam)

Museum bedrijven: Tramlijn Nederlands Openluchtmuseum

Around Wikia's network

Random Wiki