Wikia

Tram Wiki

RETM

20.099pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share
Flag of the Netherlands.png RETM
RETM.jpg
Hoofdvestiging: Rotterdam
Actief: 7 april 1904-1927 (overgegaan in RET)
RETM 1910.jpg
Het lijnennet van de RETM in 1910

De N.V. Rotterdamsche Electrische Tramweg Maatschappij (RETM) is op 7 april 1904 opgericht met als doel het verzorgen van tramvervoer met electrische trams in Rotterdam. De RETM richtte zich op het stadsvervoer in Rotterdam, terwijl de Rotterdamsche Tramweg Maatschappij zich richtte op het tramvervoer naar de Zuid-Hollandse Eilanden en Zeeland. De RETM kwam tot stand met Belgisch kapitaal.

GeschiedenisEdit

Op 18 september 1905 nam de RETM de eerste electrische tramlijn in gebruik: lijn 1 van de Honingerdijk in Kralingen via de Beurs naar de Westerlaan bij het Park. De aanleg van tramlijnen werd voortvarend ter hand genomen: in 1910 had de RETM 10 tramlijnen en bediende daarmee alle wijken van de stad.

In de jaren twintig kwamen in Rotterdam de 'wilde busdiensten' op. Zij beconcurreerden elkaar en de RETM hevig. Een en ander kwam de kwaliteit van het openbaar vervoer in Rotterdam niet ten goede. In 1927 nam de gemeente Rotterdam de RETM over. De RETM ging verder als gemeentelijk vervoerbedrijf Rotterdamsche Electrische Tram en ging ook busdiensten exploiteren.

Flag of the Netherlands.png Nederlandse openbaar vervoer bedrijven

Huidige bedrijven: Amsterdam GVB.GIF GVB (Amsterdam) · HTM.JPG HTM (Den Haag) · RET.gif RET (Rotterdam) · UOV.JPG U-OV (Utrecht)

Voormalige bedrijven: 20px GTA (Amsterdam) NTM.png Nederlandsche Tramweg Maatschappij · RETM.jpg RETM (Rotterdam) · RTM.png RTM (Rotterdam)

Museum bedrijven: Tramlijn Nederlands Openluchtmuseum

Around Wikia's network

Random Wiki