Wikia

Richtingfilm.png
Een richtingfilm uit Amsterdam
Richtingfilm Charleroi.png
Een richtingfilm uit Charleroi

Een koersrol, richtingfilm of filmkast geeft bij trams de eindbestemming aan. Soms worden ook tussenstops aangegeven. Het lijnnummer bij trams wordt meestal aangegeven door een aparte rol (lijnfilm) maar soms staan beide op dezelfde rol.

Bij trams bevindt de rol zich boven de voorruit, met vaak ook een tweede koersrol aan de zijkant of een derde aan de achterkant.

Geschiedenis Edit

KoersbordEdit

Oorspronkelijk hadden trams geen koersrollen maar koersborden. Ook werden er borden met omklapbare panelen gebruikt, om nog meer bestemmingen te kunnen aangeven zonder dat er borden verwisseld hoefden te worden.

Het lijnnummer werd meestal met een bord of een glaasje aangegeven waardoor 's avonds licht scheen. De bestemming werd meestal met een beschilderd bord en zijlat aangegeven. In Amsterdam hadden de trams ook lijnkleurglaasjes en een beugelcijfer.

KoersrolEdit

Bij trams was bij een aantal bedrijven een dergelijke rol al voor 1940 in gebruik. De volgorde op de rollen was vaak niet op lijnnummer of op bestemming, maar op volgorde van exploitatie. Hierbij was meestal een aparte lijn en een richting rol maar soms een gecombineerde zoals bij de Amsterdamse drieasser-trams. Ook hadden sommige bedrijven 2 aparte lijnrollen waarbij dan met 20 nummers 99 nummers konden worden voorgedraaid in plaats van elk lijnnummer apart. Ook konden kleuren van de films een bepaalde betekenis aangeven.

De bestuurder moest op het eindpunt de rol doordraaien, meestal door boven het raam aan een slinger te draaien, later soms ook met een motortje. Aan de achterkant van de rol waren merktekens aangebracht die correspondeerden met een legenda binnen zodat de bestuurder niet het voertuig hoefde te verlaten om te zien of de bestemming juist was voorgedraaid. Bij sommige bedrijven (onder meer heden ten dage nog in Lisboa) gebruikt men een spiegel.

Heden ten dage komen filmrollen vrijwel niet meer voor. Opvallende zijn de Amsterdamse Combino's die een lijnfilm en een richtingdisplay bezitten.

KoersdisplayEdit

Vanaf de jaren '90 kregen nieuwe trams een digitaal display, omdat hierop gemakkelijker bestemmingen zijn te wijzigen en het aantal weer te geven bestemmingen niet beperkt is door de lengte van de rol. De meeste trams die oorspronkelijk films hadden kregen later een display, in Amsterdam met een lijnkleur. Nadeel van een display is de slechte zichtbaarheid bij fel zonlicht.

Around Wikia's network

Random Wiki