Wikia

Tram Wiki

Simmering-Graz-Pauker

20.099pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share
Simmering-Graz-Pauker
SGP logo.svg
Lijn 5 Graz.jpg
Een SGP GT8 tram in Graz
PraterHauptAlleeLijnNEindpunt.jpg
Een SGP E1 tram in Wien

Simmering-Graz-Pauker was één van de belangrijkste fabrikanten van trams in Oostenrijk. Het bedrijf ontstond door de fusie van de Wiener Paukerwerke, de Maschinen- und Waggonbau Fabriks AG Simmering en de Grazer Wagen- und Waggonfabriks AG. Na de Tweede Wereldoorlog kwam het bedrijf voor het grootste gedeelte in staatshanden en was er een wereldwijd netwerk van bedrijven en kantoren in Azië, Zuid-Amerika en Europa met enkele duizenden medewerkers.

GeschiedenisEdit

Het bedrijf groeide sterk in de jaren 1960 en 1970 tot halverwege de jaren '80.

Begin 1990 werd het bedrijf als gevolg van privatiseringen door de Oostenrijkse regering verkocht aan Siemens. Het bedrijf voerde vervolgens enkele jaren de naam Siemens-SGP Verkehrstechnik GmbH. Op 1 april 2004 werd de naam echter gewijzigd in Siemens Transportation Systems Österreich GmbH & Co KG. Op 1 oktober 2009 kreeg het bedrijf de nieuwe naam Siemens AG Österreich. De vestiging in Wien-Simmering vierde op 16 september 2006 haar 175-jarig bestaan. De voormalige SGP vestigingen zijn door Siemens omgevormd tot gespecialiseerde bedrijven. De vestiging in Graz is nu gespecialiseerd in draaistellen, in Wien worden metro's en trams gebouwd. Bovendien worden op beide plaatsen rijtuigen ontwikkeld die op andere plaatsen gebouwd worden.

TramsEdit

Door Simmering-Graz-Pauker zijn gedurende een groot aantal jaren E1 en E2 trams gebouwd. Dit zijn in licentie gebouwde DUEWAG modellen.

Flag of Austria.png Simmering-Graz-Pauker

E1 · E2

Around Wikia's network

Random Wiki