Wikia

Tram Wiki

Strengelspoor

20.099pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share
Interlaced-track-with-frog.svg
Het principe van strengelspoor
Strengelspoor Leidsestraat.jpg
Strengelspoor in de Leidsestraat in Amsterdam

Strengelspoor is dubbelspoor waarbij de rails in elkaar verstrengeld zijn, zodat het slechts iets meer ruimte in beslag neemt dan enkelspoor. De rechterrail van het rechterspoor ligt vlak naast de linkerrail van het linkerspoor en de linkerrail van het rechterspoor ligt vlak naast de rechterrail van het linkerspoor. Het voordeel van strengelspoor boven enkelspoor is, dat er geen (storingsgevoelige) wissels nodig zijn. Dit wordt voornamelijk toegepast bij tramlijnen in smalle straten, waar geen ruimte is voor dubbelspoor. De capaciteit van een lijn met strengelspoor is gelijk aan die van een enkelsporige lijn, omdat de passeermogelijkheid ontbreekt.

In Amsterdam is strengelspoor te vinden in de Leidsestraat voor de tramlijnen 1, 2 en 5 en in de Amstelstraat voor de lijnen 9 en 14. Een bijzonder gebruik van strengelspoor is de vinden in de Czaar Peterstraat bij de haltes van lijn 10. Om binnen de beperkte breedte die deze straat biedt toch een halte te creëren voor beide richtingen is over een korte afstand het spoor verstrengeld, zodat er ruimte is ontstaan voor twee perronnen.

In Den Haag was tot begin 2005 strengelspoor te vinden in de Grote Marktstraat . Dit is echter verwijderd na ingebruikname van de tramtunnel onder de Grote Marktstraat.

In Leiden is strengelspoor op enkele plaatsen een optie in het tracé van de toekomstige RijnGouwelijn. De provincie wenst een route door de binnenstad, maar sommige straten en bochten bieden zo weinig ruimte dat dubbelspoor niet mogelijk is of te veel onveilige situaties oplevert. Dat is bijvoorbeeld het geval in de Breestraat, die een winkelpromenade zou moeten worden.

Around Wikia's network

Random Wiki