Wikia

Tram Wiki

Trolleystang

20.099pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share
V6E Hamburg lijn 2.JPG
Een tram met trolleystang in Hamburg

De trolleystang is een wijze van stroomafname die vroeger veel voor trams werd gebruikt, maar tegenwoordig nagenoeg overal vervangen is door de pantograaf. In het Amerikaans-Engels is trolley daardoor een synoniem voor tram.

Bij dit systeem wordt een stang met aan het uiteinde een wieltje of sleepschoentje tegen de bovenleiding gezet. Dit wieltje of sleepschoentje valt om de draad heen. Trolleybussen hebben twee trolleystangen: voor positief en negatief, bij trams is een enkele trolleystang voldoende, doordat de rails de stroomkring compleet maken.

Ook dit systeem is rijrichtinggevoelig, tweerichtingwagens hebben daarom twee trolleystangen (voor elke rijrichting een). De trambestuurder zal, om de andere kant uit te kunnen rijden, naar buiten moeten om de ene stang neer te halen en de andere op te laten.

Een belangrijk nadeel van de trolleystang is het feit dat er wissels in de bovenleiding nodig zijn.

In Brussel hebben de trams nog tot in de jaren zeventig met trolleystangen gereden. In Lisboa wordt de trolleystang nog steeds gebruikt. Ook in Linz (Pöstlingbergbahn), Napoli en in Riga rijden nog trams met trolleystang.

Around Wikia's network

Random Wiki