Wikia

Flag of the Netherlands.png Veolia
Veolia.png
Actief: 1911-2011
(Opgegaan in Veolia Transdev)
Connolly Station 3017.jpg
Een Alstom Citadis tram in Dublin
Bordeaux-aps-overhead-wire-transition.jpg
Een Alstom Citadis tram in Bordeaux

Veolia Transport was een grote multinationale onderneming in het openbaar vervoer. Veolia Transport opereerde tot 2006 onder de de handelsnaam Connex en bijna een eeuw als Compagnie Générale d’Entreprise Automobiles (CGEA). Het was onderdeel van Veolia Environnement, een oorspronkelijk Frans concern met een kwart miljoen werknemers dat zich met allerlei dienstverlening bezighoudt. Transdev was voor 42% eigendom van Veolia.

Geschiedenis Edit

Compagnie Générale d’Entreprise Automobiles werd in 1911 opgericht door de Franse broers Latil voor het personenvervoer en het ophalen van huisvuil en overig afval. Het familiebedrijf groeide uit tot een van de grootste vervoersondernemingen van Frankrijk en werd in 1980 verkocht aan een groot Frans watermanagementbedrijf, Compagnie Générale des Eaux (CGE). CGEA werd een volle dochter van CGE.

Vanaf 1992 breidde CGEA voor het eerst uit buiten Frankrijk. Eerst alleen in Portugal, maar in 1997 verwierf CGEA vervoerscontracten in Duitsland en een kleine deelneming in Nederland. Een jaar later werd het Zweedse Linjebus opgekocht, inclusief dochterondernemingen in Zweden, België, Noorwegen, Denemarken en Duitsland. In 1998 besloot Générale des Eaux een Houdstermaatschappij op te richten. CGEA werd een onderdeel van Vivendi Environnement, dat vanaf 2003 Veolia Environnement ging heten. In 2000 verdween na 89 jaar de naam CGEA en werd vervangen door de nieuwe naam Connex en in 2006 door Veolia Transport.

In Nederland begon CGEA in 1997 met een deelname van zeventig procent in het kleine Lovers Rail. Rederij Lovers had deze dochter opgericht om de concurrentie met de NS aan te gaan en had een sterke partner nodig om door te groeien. CGEA zag hier een gelegenheid in om voet op Nederlandse bodem te zetten, maar trok al in 1999 de stekker uit Lovers Rail.

Veolia Transport Nederland voert de concessies in Nederland deels uit onder de naam Veolia Transport, maar ook onder de namen BBA en Personen- en Zorgvervoer Nederland (PZN). Veolia streeft ernaar uitsluitend diensten aan te bieden onder haar eigen naam: andere merknamen en diverse werkmaatschappijen worden geleidelijk veranderd naar Veolia. Het bedrijf voert in Nederland concessies uit in Noord-Brabant, Limburg, Noordwest-Utrecht, Zeeuws-Vlaanderen en op de Veluwe. Veolia was ook eigenaar van de bedrijven Stadsbus Maastricht (SBM) en Limex, die in Maastricht en het Heuvelland het openbaar vervoer verzorgden. Deze aparte concessies maken nu onderdeel uit van de concessie Zuid-Limburg.

Op 10 december 2006 nam Veolia de concessiegebieden Noord-, Midden- en Zuid-Limburg over van Hermes, en de concessie Zeeuws-Vlaanderen van Connexxion. Als onderdeel van de Limburgse concessies worden ook personentreinen door Veolia ingezet op de trajecten Nijmegen · Roermond en Maastricht · Kerkrade. Per januari 2007 is de concessie Noordoost-Brabant van BBA overgedragen aan Arriva. Veolia behield de concessies Midden- en West-Brabant, inclusief de stadslijnen in Bergen op Zoom, Breda, Roosendaal en Tilburg.

Veolia maakte in Limburg een valse start: een verslechterde dienstregeling, een soms fors langere reisduur en de inzet van ondeugdelijke treinen kwamen de vervoerder op kritiek te staan. Het personeel uitte zijn ontevredenheid over ongunstige pauzeregelingen en langere dienstroosters. Dit zou te wijten zijn aan de krappe inschrijving op de concessie voor het Limburgse openbaar vervoer. Met de ingebruikstelling, in maart 2008, van de Veliostreinen op de Maaslijn behoren de aanhoudende storingen tot het verleden. In de tweede helft van 2008 worden de treinen op de Heuvellandlijn eveneens vervangen door nieuwe exemplaren.

Sinds 2004 is Veolia ook actief in het Nederlandse goederenvervoer, eerst onder de naam Connex Cargo Nederland BV, sinds februari 2006 als Veolia Cargo Nederland BV.

OverigEdit

Veolia Transport is eigenaar van vervoerbedrijven over heel Europa, die overigens niet altijd de naam gebruiken.

Externe linksEdit

Around Wikia's network

Random Wiki