Wikia

Werkspoor
Werkspoor.jpg
Opgericht: 1828
Gesloten: 1989
3-7G.JPG
Amsterdamse gelede tram 1G t/m 7G
Amstelstation lijn7.jpg
Een drieasser tram op het eindpunt NS.pngAmstelstation in Amsterdam

Werkspoor NV was een Nederlandse fabrikant van rollend materieel. Het bedrijf is in 1827 opgericht door Paul van Vlissingen en Abraham Dudok van Heel met steun van Koning Willem I.

GeschiedenisEdit

Het bedrijf werd in 1826 opgericht door Paul van Vlissingen als een reparatiewerkplaats voor stoommachines voor de Amsterdamse Stoombootmaatschappij waarvan hij mede-oprichter was. Dit bedrijf was oorspronkelijk gevestigd in Amsterdam . In 1827 werd een voormalige rokerij van de Vereenigde Oostindische Compagnie gehuurd om uit te breiden. Samen met Abraham Dudok van Heel werd nu een Fabriek van Stoom- en Andere Werktuigen opgezet onder de naam: Van Vlissingen & Dudok van Heel. Omstreeks 1850 was het al een der grootste machinefabrieken van Nederland.

Omstreeks het midden van de 19e eeuw had het bedrijf al 1.000 werknemers, en ook werd het predicaat 'koninklijke' verworven. Men vervaardigde er stoommachines voor de scheepsbouw en de suikerindustrie, en ook stoomlocomotieven. Het bedrijf was sterk afhankelijk van regeringsorders.

In 1913 verhuisde de fabricage van spoorrijtuigen en staalconstructies naar het industrieterrein Lage Weide in Nieuw Zuilen, tegenwoordig een wijk in Utrecht. Daar werden ook enkele beroemde bruggen gebouwd, zoals de Waalbrug bij Nijmegen, de Bommelse Brug bij Zaltbommel, en de Moerdijkbrug.

In 1929 werd het telegramadres Werkspoor de officiële naam van het bedrijf.

Stork-Werkspoor Edit

In 1954 fuseerde het bedrijf met Stork en bleef het bestaan als onderdeel van de Verenigde Machinefabrieken Stork-Werkspoor (VMF).

Rond 1968 had Werkspoor zoveel orders (o.a. voor de bouw van een grote serie Amsterdamse trams) dat werk werd uitbesteed aan de Duitse fabrikant DUEWAG. Desondanks had de afdeling rollend materieel (afdeling Rolma) weinig toekomstperspectief omdat het bedrijf alleen aan de Nederlandse markt leverde. De directie heeft de afdeling Rolma in 1972 gesloten.

In 1989 werd Stork-Werkspoor overgenomen door het Finse concern Wärtsilä.

Rollend materieel Edit

Een overzicht van door Werkspoor na de Tweede Wereldoorlog gebouwd trammaterieel.

Amsterdam Edit

Den Haag Edit

  • serie 201-216 (1948, bijnaam "Zwitsers")

RotterdamEdit

  • vierassers 436 - 450 en 511 - 550
  • 300- en 600/1600-serie.

Flag of the Netherlands.png Werkspoor

5G · 6G · 7G

Around Wikia's network

Random Wiki