Wikia

Tram Wiki

Zesasser

20.099pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share
RET-631.jpg
Een DUEWAG zesasser, gebouwd voor Rotterdam, op de Tramlijn Nederlands Openluchtmuseum in Arnhem

Zesassers zijn meestal enkelegelede wagens. Hierbij rusten twee wagenbakken verbonden door een geleding in het midden op een Jacobsdraaistel, behalve bij bijvoorbeeld trams van het type ZGT. Aan de einden van de tram zijn twee motordraaistellen, het middelste draaistel is meestal een loopdraaistel, maar er zijn ook trams met zes aangedreven assen. De eerste enkelgelede zesassers werden in de jaren dertig toegepast. Bij de NZH te Haarlem werden in 1932 tien zesassers van de serie A600 afgeleverd, de eerste van hun soort in Nederland.

Na de ontwikkeling van de geleding van Urbinati in Rome en Milano in 1940 kwamen ook in Nederland en Duitsland op grote schaal zesassers in gebruik. Ook in andere West- en Midden-Europese landen kwamen er vanaf de jaren zestig veel zesassers. In Amsterdam en Rotterdam verschenen de eerste zesassers in 1957. In veel gevallen werden zesassers later voorzien van een extra middenbak met extra draaistel, waardoor dubbelgelede achtassers ontstonden. Dit was onder andere het geval in Amsterdam en Rotterdam. In Rotterdam zijn er nu nog zesassers (type ZGT) serie 700 en 800. In België zijn vanaf de jaren zeventig zesassers (serie 7500, 7700 en 7800) geleverd aan Brussel en in de jaren tachtig aan de toen nog bestaande NMVB (Kusttram en Charleroi).

Door de komst van de lagevloertrams sinds de jaren negentig hebben moderne trams meestal minder assen dan vroeger en soms helemaal geen assen, maar losse, niet door assen verbonden, wielen. Een tram met twaalf wielen die vroeger zesasser werd genoemd is dan eigenlijk een twaalfwieler.

Asindeling Icoon technologie.png

Tweeasser · Drieasser · Vierasser · Vijfasser · Zesasser · Achtasser · Tienasser · Twaalfasser

Around Wikia's network

Random Wiki